TYDZIEŃ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ – PODSUMOWANIE

Zaplanowane na październik działania w ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej dobiegły końca, pora zatem na krótkie podsumowanie. Włączając się w ogólnopolską inicjatywę MEN w naszej szkole:

Zorganizowaliśmy warsztaty psychoprofilaktyczne dla klas 4-7 rozwijające umiejętności społeczne i współpracę. Warsztaty przeprowadziła pani Joanna Burnat, psychoprofilaktyk z Pracownia Rozwoju Osobistego HOLOS Joanna Burnat . Warsztaty opierały się na założeniach profilaktyki uniwersalnej, pierwszorzędowej, ponieważ ich głównym celem było wzmacnianie czynników chroniących. Proponowane aktywności służyły integracji zespołu klasowego, budowaniu przyjaznej i bezpiecznej atmosfery w grupie i wzmacnianiu wzajemnych relacji. Uczniowie poznali różnicę pomiędzy wyrażaniem złości, a agresją, stworzyli też tzw. „motywatory”, które porozwieszali w różnych miejscach w szkole.

Szkolni specjaliści – pedagog oraz pedagog specjalny przeprowadzili zajęcia w klasach 1-3 na temat „Kim jestem dla siebie? Kim jestem dla innych?”. Zajęcia z najmłodszymi uczniami stanowiły punkt wyjścia do pracy, która będzie wspierała budowanie życzliwego i sprzyjającego klimatu klasy. Celem zajęć było rozwijanie umiejętności empatycznej komunikacji wśród uczniów, uświadomienie znaczenia słów w relacjach w grupie rówieśniczej oraz uwrażliwienie na zachowania przemocowe. Do rodziców poprzez e-dziennik rozesłano specjalny list zachęcający do kontynuowania w domu rozmów z dziećmi o emocjach, przyjaźni i współpracy i zawierający wskazówki jak uczyć dziecko komunikacji bez przemocy i rozwiązywania sytuacji trudnych i konfliktowych. W klasach starszych zajęcia służyły rozwijaniu umiejętności rozpoznawania i reagowania na agresję oraz umiejętności prawidłowej komunikacji.

Zorganizowane zostały konkursy profilaktyczne promujące postawę wzajemnego szacunku, życzliwości i empatii: „Życzliwość wśród nas” (dla klas 1-3) oraz „Mural pozytywnych relacji” (dla klas 4-8).

Utworzono edukacyjne gazetki ścienne na temat różnych form przemocy, zapobiegania, reagowania i szukania pomocy w sytuacji wystąpienia przemocy rówieśniczej.

Na profilu Facebookowym szkoły udostępniono praktyczne i pomocne materiały dla Rodziców – poradniki, e-booki, publikacje, prezentacje, webinary, broszury poruszające temat przemocy rówieśniczej, problemów emocjonalnych dzieci i młodzieży.

Uczniom rozdano materiały (wlepki, pocztówki) otrzymane od Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę zachęcające do sięgania po wsparcie i kontaktu z telefonem zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 oraz ulotki ukazujące ścieżkę pomocy dla ucznia w sytuacji doświadczania przemocy rówieśniczej.

W przedszkolu oraz szkole zorganizowano zajęcia z udzielania pierwszej pomocy.

Tydzień o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej ma charakter symboliczny i ma zwrócić uwagę na problem przemocy rówieśniczej, ale tworzenie w szkołach i przedszkolach atmosfery bezpieczeństwa i szacunku wymaga nieustannych, długofalowych działań opartych na współdziałaniu nauczycieli, uczniów i rodziców. Dlatego w listopadzie podejmiemy kolejne kroki by skutecznie przeciwdziałać przemocy oraz wspierać dzieci i młodzież w budowaniu zdrowych i pełnych szacunku relacji. Dla rodziców oraz uczniów zaplanowano m.in. kolejne spotkania ze specjalistami – więcej szczegółów wkrótce.